Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa 121480-D
Wykład (WYK) Semestr letni 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Ocena
Zakres tematów:

Koncepcja, zakres i cechy biznesu międzynarodowego (BM); Biznes międzynarodowy a globalny. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa - wprowadzenie: definicja umiędzynarodowienia, kluczowe podmioty. Aktywne i pasywne formy umiędzynarodowienia; motywy internacjonalizacji, przeglad form umiędzynarodowienia przedsiębiorstw

Teoretyczne koncepcje internacjonalizacji przedsiębiorstwa, stopniowa (model Uppsala) i szybka internacjonalizacja (int.new ventures, born globals). Sposoby uzyskiwania przewagi z tytułu umiędzynarodowienia (modele teoretyczne): związane z teoriami ZIB (teoria przewagi monopolistycznej, teoria internalizacji, eklektyczny paradygmat Dunninga -OLI); teorie niezwiązane z ZIB (międzynarodowe przedsięwzięcia kooperacyjne, sieciowa koncepcja internacjonalizacji)

Wewnętrzne i zewnętrzne determinanty umiędzynarodowienia przedsiębiorstw; uwarunkowania zasobowe, analiza makrootoczenia (ekonomicznego, prawnego, technologicznego, socjo-kulturowego)

Otoczenie konkurencyjne (branżowe) w BM. Orientacje strategiczne przedsiębiorstw w BM (macierz globalna integracja - lokalne dostosowanie): strategia międzynarodowa, strategia wielonarodowa (multilokalna), strategia globalna, strategia transnarodowa. Determinanty i implikacje wyboru strategii

Umiedzynarodowienie MSP i wielkich korporacji. Internacjonalizacja firm rodzinnych. Przedsiębiorczość międzynarodowa. Orientacja i zaangażowanie międzynarodowe przedsiębiorców. Wewnętrzne (zasobowe) i zewnętrzne bariery umiędzynarodowienia

Proces i metody oceny i wyboru rynków zagranicznych

Formy zaangażowania przedsiębiorstwa w biznesie międzynarodowym: handlowe, kooperacyjne, alianse strategiczne, Charakterystyka, korzyści, ograniczenia

Formy zaangażowania przedsiębiorstwa w biznesie międzynarodowym (cd.)

formy kapitałowe - zagraniczne inwestycje bezpośrednie (ZIB). Typy, korzyści i ograniczenia ZIB. Zasadność wyboru poszczególnych form zaangażowania w BM

Analiza motywów, zakresu, partnerów współpracy korzyści z kooperacji w biznesie międzynarodowym.

Zarządzanie łańcuchem wartości w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw - wybrane aspekty: zarządzanie wiedzą w biznesie międzynarodowym (BM), B+R i zarządzanie innowacjami

Zarządzanie łańcuchem wartości w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw - wybrane aspekty: operacje produkcyjne, i inne operacje kształtujące wartość dodaną. Outsourcing, offshoring. Wybór technologii produkcji, lokalizacji zakładów ich spaecjalizacji i zdolności wytwórczych

Zarządzanie łańcuchem wartości w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw - wybrane aspekty: marketing i operacje handlowe (sprzedaż) w BM

Działania wspierające w międzynarodowym łańcuchu wartości - wybrane aspekty: zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL) w BM

Działania wspierające w międzynarodowym łańcuchu wartości - wybrane aspekty: finansowanie działalności w BM

Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw. Dodatkowe analizy przypadków i prezentacje studenckie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Akcje
1 każdy wtorek, 9:50 - 11:30, sala Aula III
Teresa Pakulska szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
budynek G (główny)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0