Koncepcja, zakres i cechy biznesu międzynarodowego (BM); Biznes międzynarodowy a globalny. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa - wprowadzenie: definicja umiędzynarodowienia, kluczowe podmioty. Aktywne i pasywne formy umiędzynarodowienia; motywy internacjonalizacji, przeglad form umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
Teoretyczne koncepcje internacjonalizacji przedsiębiorstwa, stopniowa (model Uppsala) i szybka internacjonalizacja (int.new ventures, born globals). Sposoby uzyskiwania przewagi z tytułu umiędzynarodowienia (modele teoretyczne): związane z teoriami ZIB (teoria przewagi monopolistycznej, teoria internalizacji, eklektyczny paradygmat Dunninga -OLI); teorie niezwiązane z ZIB (międzynarodowe przedsięwzięcia kooperacyjne, sieciowa koncepcja internacjonalizacji)
Wewnętrzne i zewnętrzne determinanty umiędzynarodowienia przedsiębiorstw; uwarunkowania zasobowe, analiza makrootoczenia (ekonomicznego, prawnego, technologicznego, socjo-kulturowego)
Otoczenie konkurencyjne (branżowe) w BM. Orientacje strategiczne przedsiębiorstw w BM (macierz globalna integracja - lokalne dostosowanie): strategia międzynarodowa, strategia wielonarodowa (multilokalna), strategia globalna, strategia transnarodowa. Determinanty i implikacje wyboru strategii
Umiedzynarodowienie MSP i wielkich korporacji. Internacjonalizacja firm rodzinnych. Przedsiębiorczość międzynarodowa. Orientacja i zaangażowanie międzynarodowe przedsiębiorców. Wewnętrzne (zasobowe) i zewnętrzne bariery umiędzynarodowienia
Proces i metody oceny i wyboru rynków zagranicznych
Formy zaangażowania przedsiębiorstwa w biznesie międzynarodowym: handlowe, kooperacyjne, alianse strategiczne, Charakterystyka, korzyści, ograniczenia
Formy zaangażowania przedsiębiorstwa w biznesie międzynarodowym (cd.)
formy kapitałowe - zagraniczne inwestycje bezpośrednie (ZIB). Typy, korzyści i ograniczenia ZIB. Zasadność wyboru poszczególnych form zaangażowania w BM
Analiza motywów, zakresu, partnerów współpracy korzyści z kooperacji w biznesie międzynarodowym.
Zarządzanie łańcuchem wartości w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw - wybrane aspekty: zarządzanie wiedzą w biznesie międzynarodowym (BM), B+R i zarządzanie innowacjami
Zarządzanie łańcuchem wartości w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw - wybrane aspekty: operacje produkcyjne, i inne operacje kształtujące wartość dodaną. Outsourcing, offshoring. Wybór technologii produkcji, lokalizacji zakładów ich spaecjalizacji i zdolności wytwórczych
Zarządzanie łańcuchem wartości w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw - wybrane aspekty: marketing i operacje handlowe (sprzedaż) w BM
Działania wspierające w międzynarodowym łańcuchu wartości - wybrane aspekty: zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL) w BM
Działania wspierające w międzynarodowym łańcuchu wartości - wybrane aspekty: finansowanie działalności w BM
Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw. Dodatkowe analizy przypadków i prezentacje studenckie
|