Zachowania w organizacji - istota i rodzaje. Społeczne i kulturowe uwarunkowania
zachowań indywidualnych i zbiorowych
Kierowanie i kierownicy na przełomie XX i XXI wieku.
Zachowania indywidualne. Działanie jako szczególny rodzaj zachowania
człowieka. Cele i efekty działania. Rozumienie racjonalność działania
Zachowania wyuczone, nabyte i spontaniczne. Wewnętrzne i zewnętrzne
uwarunkowania zachowań organizacyjnych.
Osobowość jako determinanta zachowań indywidualnych.
Czynniki kształtujące osobowość. Typy osobowości a zachowania.
Typy osobowości jako predyspozycje do wykonywania zawodu czy
podejmowania określonych działań. Osobowość psychopatyczna vs mistyka przywództwa
Postawa człowieka. Aspekt behawioralny postawy. Rodzaje postaw. Dysonans poznawczy i możliwości jego zmniejszenia. Wpływ temperamentu i inteligencji na zachowanie człowieka w organizacji.
Proces postrzegania i jego wpływ na zachowanie jednostki.
Zniekształcanie percepcji i sposoby jego przezwyciężania.
Wartości. Wartości ludzi w środowisku pracy. Diagnoza wartości poszczególnych osób. Zarządzanie wartościami.
Motywacja. Koncepcje motywacji. Motywacja i motywowanie. Narzędzia motywowania.
Rola motywacji i motywowania w inicjowaniu i utrwalaniu zachowań.
Sterowanie zachowaniem się człowieka przez motywację.
Władza. Typy władzy. Autorytet i przywództwo. Style kierowania.
Kobiety na stanowiskach kierowniczych.
Decyzje. Proces decyzyjny. Decyzje indywidualne i grupowe podejmowanie decyzji.
Bariery racjonalności decyzji i ich przezwyciężanie. Syndrom grupowego myślenia I.Janisa
Zespoły i grupy robocze. Podobieństwa i różnice. Rodzaje zespołów. Przekształcanie grupy w zespół
Komunikacja społeczna. Sposoby komunikowania się. Bariery w komunikowaniu się i sposoby ich przezwyciężania. Skuteczność kontaktu informacyjnego.
Konflikt i negocjacje. Rodzaje konfliktów. Ewolucja poglądów na konflikt.
Modele konfliktu. Zmiany w zachowaniach pod wpływem konfliktu.
Rodzaje interwencji w sytuacjach konfliktowych. Zarządzanie konfliktem.
Kultura organizacyjna. Poziomy i wyznaczniki kultury organizacyjnej. Wymiary i rodzaje kultury organizacyjnej. Kultura wysokiej tolerancji niepewności jako katalizator zmian zachowań organizacyjnych. Kierowanie grupami pracowników w warunkach wielokulturowości. Tożsamość indywidualna i zbiorowa. Tożsamość indywidualna w zbiorowości. Typy zachowań wynikające z poczucia tożsamości indywidualnej i zbiorowej.
Etyka w zachowaniach organizacyjnych. Proces rozwoju moralnego człowieka. Spójność wartości własnych i narzuconych przez grupę lub kulturę organizacyjną. Model zachowań etycznych w organizacji. Społeczna odpowiedzialność organizacji i menedżera.
Organizacje i sieci. Organizacje. Sieci. Co zamiast biurokracji?
|