Etapy cyklu międzynarodowej transakcji gospodarczej. Sposoby zawierania umów z partnerami zagranicznymi: negocjacje i złożenie oferty/zamówienia. Oferty i zamówienia w handlu zagranicznym. Rodzaje i charakterystyka międzynarodowych transakcji gospodarczych. Zawieranie transakcji na rynkach formalnych a na rynkach swobodnych. Międzynarodowe transakcje gospodarcze zawierane na aukcjach i przetargach. Zawieranie transakcji międzynarodowych na giełdach towarowych.
Źródła informacji o rynkach zaopatrzenia i zbytu. Ocena wiarygodności zagranicznych partnerów handlowych (dostawców i odbiorców): sposoby oceny sytuacji prawnej i finansowej oraz źródła informacji.
Ryzyko w handlu zagranicznym. Metody ograniczania ryzyka transakcji handlu zagranicznego. Ubezpieczenia w handlu zagranicznym. Ubezpieczenia cargo w handlu międzynarodowym.
Zwyczaje i uzanse w handlu międzynarodowym. Zasady stosowania formuł Incoterms 2020.
Aspekty prawne międzynarodowych transakcji gospodarczych. Formułowanie klauzul kontraktowych. Określanie przedmiotu kontraktu handlu zagranicznego.
Transakcje wewnątrzwspólnotowe. Transakcje z partnerami z krajów trzecich. Wspólnotowy Kodeks Celny. Bariery handlowe i odprawa celna.
Charakterystyka sposobów zapłaty w handlu zagranicznym: przedpłata, płatność w rachunku otwartym, inkaso dokumentowe, akredytywa dokumentowa.
Charakterystyka i przygotowanie dokumentów stosowanych w handlu zagranicznym: faktura, dokumenty transportowe, dokumenty ubezpieczeniowe, dokumenty uzupełniające.
Opakowanie w transakcji eksportowej. Ustalanie cen w kontrakcie handlu zagranicznego. Waluta kontraktu.
Rodzaje transportu: transport morski, lotniczy, lądowy i multimodalny
Zakupy na rynku międzynarodowym. Zarządzanie relacjami z dostawcami i nabywcami.
Łańcuch dostaw jako sieć. Zmiany w łańcuchu dostaw. Siła przetargowa w łańcuchu dostaw. Wewnętrzne i zewnętrzne przepływy logistyczne. Tradycyjny (jednokierunkowy) i odwrócony łańcuch dostaw. Obszary decyzji logistycznych. Lean Management ? podstawowe narzędzia: 5S, A3, 5whys (badanie związku przyczynowo skutkowego).
Analiza stanu bieżącego łańcucha dostaw: mapowanie przepływów rzeczowych i przepływów informacji. Logistyka a koszty i ceny: 3c?s cenotwórstwa (w logistyce), wybrane narzędzia decyzji menedżerskich: model VEM, analiza kojarzenia cech.
Projekt logistyczny.
Dostawcy usług logistycznych (3PL), (4PL).
Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów
|