Turystyka kulturowa 232390-D
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2023/24
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Ocena |
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia: kultura, dziedzictwo kulturowe, gospodarka kreatywna - różne ujęcia i próby zdefiniowania zjawiska kultury - wieloaspektowość i różnorodność zjawiska kultury w skali globalnej - dziedzictwo kulturowe: definicje, aktualny stan debaty - kultura a polityka, ochrona dóbr kultury - przemysł kultury i gospodarka kreatywna: wstępne dane liczbowe 2. Podstawowe pojęcia: turystyka - rynek turystyki międzynarodowej i krajowej - charakterystyka produktu turystycznego - turystyka kulturowa: definicje, dyskusja - turystyka kreatywna/doświadczeń/doznaniowa - teoria mobilności a turystyka kulturowa 3. Turystyka kulturowa w ujęciu historycznym - antyczne korzenie turystyki kulturowej - potrzeby podróżnych i formy świadczenia usług na przestrzeni wieków - turysta a podróżnik, turystyka kulturowa a teoria mobilności 4. Współczesne formy turystyki kulturowej - przegląd form: turystyka muzealna, dziedzictwa, kulinarna, sportowa, eventowa, religijna, literacka, militarna itd. - charakterystyka uczestników turystyki kulturowej 5. Miejsca docelowe i ośrodki turystyki kulturowej: charakterystyka, zarządzanie, problemy - przegląd i charakterystyka destynacji turystyki kulturowej - tematyczne szlaki kulturowe - turystyka miejska - wpływ turystyki kulturowej na gospodarkę miejsc docelowych - rola i aktualna debata na temat Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO 6. Wartość rynku turystyki kulturowej: próba oszacowania - turystyka kulturowa jako kategoria produktowa - wartość dóbr kultury: kategorie, metody szacowania - turystyka kulturowa a przemysł turystyczny 7. Wzajemne relacje między turystyką a kulturą: krytyczna analiza - charakterystyka relacji między turystyką a kulturą - dobra kultury jako atrakcje turystyczne - rola turystyki w finansowaniu kultury: szanse i zagrożenia - podsumowanie 8. Organizacje międzynarodowe w turystyce kulturowej - wprowadzenie: społeczność międzynarodowa - rola organizacji pozarządowych w ochronie i opiece nad dobrami kultury - UNESCO, ICOMOS, organizacje regionalne organizacje sektorowe istotne dla rozwoju turystyki kulturowej 9. Turystyka kulturowa a zrównoważony rozwój - teoria zrównoważonego rozwoju - podstawowe zagrożenia i przeciwdziałanie - wpływ turystyki na obyczaje i kulturę społeczności lokalnych - turystyka kulturowa a Sustainable Development Goals 10. Polityka kulturowa w Polsce i na Świecie - ochrona prawna dóbr kultury - krajoznawstwo, edukacja kulturowa - turystyka kulturowa a polityka historyczna 11. Komercjalizacja kultury i jej skutki - zarządzanie w kulturze, kultura jako produkt - interpretacja dóbr kultury dla potrzeb turystyki: szanse i zagrożenia - autentyczność - postkolonializm, tożsamość 12. IT i nowe technologie w turystyce kulturowej - technologie cyfrowe w interpretacji zabytków - Virtual Reality & Augmented Reality - media społecznościowe w turystyce kulturowej 13. Globalizacja: szanse i zagrożenia dla turystyki kulturowej - right to tourism - ułatwienia i bariery dla rozwoju turystyki kulturowej - macdonaldyzacja kultury 14. Najnowsze trendy, dane liczbowe, kierunki rozwoju i prognozy - overtourism - urbanizacja - zmiana pokoleniowa - inne aktualne trendy |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący | Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.