Badania marketingowe z wykorzystaniem Internetu i mediów elektronicznych 230230-S
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2023/24
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 14 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Ocena |
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do badań marketingowych z wykorzystaniem Internetu i mediów elektronicznych oraz rynek badań marketingowych w warunkach gospodarki cyfrowej: definicja, istota i rodzaje badań marketingowych; zastosowanie Internetu i mediów elektronicznych w badaniach marketingowych; problem badawczy a dobór adekwatnej metody badań; samodzielna realizacja badań z wykorzystaniem Internetu i mediów elektronicznych vs zlecenie realizacji badań firmie badawczej; specyfika rynku badań marketingowych w Polsce. Koncepcja badań marketingowych z wykorzystaniem Internetu i mediów elektronicznych: etapy procesu badawczego wykorzystującego nowoczesne technologie i media elektroniczne oraz jego ogólna charakterystyka; opracowanie koncepcji badania; identyfikacja problemów badawczych i formułowanie pytań badawczych; operacjonalizacja; model konceptualny; populacja a próba badawcza; dobór próby w jakościowych i ilościowych badaniach marketingowych; badania panelowe; badania pilotażowe. Badania marketingowe w przestrzeni wirtualnej: pozyskiwanie wtórnych i pierwotnych źródeł danych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii; badania aktywności działań marketingowych i konsumentów z zastosowaniem Internetu, w tym mediów społecznościowych; analiza zawartości (content analysis); netnografia; Big Data. Wywiad jako metoda jakościowych badań marketingowych z wykorzystaniem nowych technologii i mediów elektronicznych: kluczowe cechy wywiadów; IDI - indywidualne wywiady pogłębione (CATI, CAWI, CAPI) oraz zogniskowane wywiady grupowe (FGI) i zogniskowane wywiady grupowe online - istota, zastosowanie, wady i zalety oraz nowoczesne technologie je wspomagające, w tym facetracking i eyetracking. Tworzenie scenariusza wywiadu w badaniach jakościowych: zasady dotyczące formułowania pytań i ich kolejności; częste błędy w scenariuszach wywiadu; rola i znaczenie osoby prowadzącej wywiad indywidualny vs grupowy; kluczowe wyzwania związane z prowadzeniem wywiadów za pośrednictwem Internetu. Metoda analizy przypadku i wielokrotne studium przypadku a Internet i media elektroniczne: istota i zastosowanie metody analizy przypadku i wielokrotnego studium przypadku w warunkach gospodarki cyfrowej; wady i zalety tych metod; specyfika wtórnych i pierwotnych źródeł danych do tych metod. Wykorzystanie Internetu i mediów elektronicznych w eksperymentach i obserwacjach: istota, rodzaje, etapy oraz zastosowanie eksperymentów i obserwacji w badaniach marketingowych; zalety i wady eksperymentów i obserwacji; rola i znaczenie badacza w badaniach eksperymentalnych i obserwacjach. Analiza treści i kodowanie danych w jakościowych badaniach marketingowych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii: istota i sposoby analizy treści; kodowanie danych w badaniach jakościowych z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego CAQDAS; wnioskowanie na podstawie danych jakościowych. Ilościowe badania marketingowe ? wprowadzenie: rodzaje badań sondażowych oraz ich zastosowanie w warunkach dyfuzji Internetu; wady i zalety badań ilościowych; praktyczne aspekty stosowania metod ilościowych w badaniach marketingowych; pełne vs częściowe badania ilościowe; analiza danych Big Data. Tworzenie formularza ankiety w badaniach ilościowych: konstrukcja formularza; tworzenie pytań ankietowych; skale pomiarowe; cechy skal a jakość pomiaru; częste błędy w formularzach ankiet; przykłady praktyczne formularzy ankiet oraz zastosowanych w nich skal pomiarowych; oprogramowania i serwisy do tworzenia ankiet. Analiza statystyczna danych ilościowych w badaniach marketingowych z wykorzystaniem komputerowych programów do analiz statystycznych: istota i zastosowanie SPSS, STATA i Smart-PLS; przykład praktyczny zastosowania Smart-PLS w badaniach marketingowych. Badania marketingowe z zastosowaniem procedury CONJOINT w środowisku internetowym: istota i zastosowanie metody analizy conjont w badaniach marketingowych za pośrednictwem Internetu; przykład praktyczny zastosowania analizy conjoint: scenariusz ankiety; analiza statystyczna danych z wykorzystaniem procedury CONJOINT dostępnej w pakiecie do analiz statystycznych SPSS oraz interpretacja wyników. Aspekty etyczne w jakościowych i ilościowych badaniach marketingowych wykorzystujących Internet i media elektroniczne: istota i znaczenie wyzwań etycznych w kontekście prowadzenia badań marketingowych w warunkach gospodarki cyfrowej; przykłady dobrych praktyk. Prezentacja projektów grupowych Prezentacja projektów grupowych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący | Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.