Specyfika doświadczenia moralnego. Prawo, moralność, etyka a biznes. Etyka w biznesie, etyka zarządzania, e-biznesu i HR jako przedmiot akademicki. Dyskusja: dlaczego potrzebna jest etyka w działalności zarządczej, w tym e-biznesem i HR? Sprawy organizacyjne: przedstawienie tematów zajęć, zasady zaliczenia.
Fundamentalne zagadnienia etyczne. Przegląd koncepcji etycznych służących rozwiązywaniu problemów moralnych w zarządzaniu, w e-biznesie i HR.
Problemy i dylematy moralne pracownika. Etos zawodowy. Przestrzeganie zasad postępowania etycznego związanego z wykonywanym zawodem. Rola sygnalisty (Whistleblower). Zachowania nieetyczne w zarządzaniu, e-biznesie i HR dotyczące pracownika.
Kompetencje etyczne menedżera, w tym menedżera e-biznesu i HR. Podejmowania decyzji zarządczych z poszanowaniem zasad etyki oraz odpowiedzialności społecznej. Sztuka prowadzenia dialogu etycznego.
Rola etyki w działalności szefa firmy. Moralność krańcowa a kierowanie. Problemy moralne prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek, w tym e-biznesu. Sztuka formułowania holistycznych ocen w oparciu o etykę i CSR, w tym w działaniach z zakresu HR. Etyka dzielności moralnej a zarządzanie, prowadzenie e-biznesu i działu HR.
Etyka a działalność marketingowa. Złe praktyki marketingowe i patologie relacji klient - firma. Rola organizacji branżowych i instytucji publicznych w ochronie konsumentów. Etyczna konsumpcja.
Spory wokół rodzaju i zakresu odpowiedzialności przedsiębiorstwa.
Koncepcja stakeholder R. E. Freemana a koncepcja stockholder M. Friedmana. Programy CSR i CC.
Zarządzanie, e-biznes i decyzje z zakresu HR a środowisko. Etyczne i społecznie odpowiedzialne decyzje gospodarcze. Zasada odpowiedzialności ekologicznej Hansa Jonasa.
Narzędzia kształtowania postaw etycznych w organizacjach. Kodeksy etyczne i dobrych praktyk oraz elementy etycznego zarządzania.
Etyka w biznesie na poziomie makro: problem uczciwej konkurencji, lobbingu. Odpowiedzialność etyczna za wpływ decyzji zawodowych na rynek pracy i kondycję gospodarki. .Etyczne ramy instytucjonalne gospodarki rynkowej w Konstytucji R.P.
Standardy etyczne UE i problemy moralne związane z członkostwem Polski w UE (np. nieuczciwe wykorzystywanie środków pomocowych, problem sprawiedliwej transformacji ekologicznej, problem uczciwej konkurencji w ramach UE, problemy europejskiego rynku pracy).
Etyka w zglobalizowanym świecie biznesu. Global Compact i inne, etyczne inicjatywy ponadnarodowe. Etyka a handel globalny i problemy zespołów wielokulturowych.
Współczesne kryzysy kapitalizmu. Turbokapitalizm. Zarządzanie korporacyjne a etyka.
Aktualne problemy moralne środowiska biznesu w Polsce i na świecie, w tym problemy moralne związane z powstawaniem gospodarki 4.0. Zarządzanie etyczne w dobie sztucznej inteligencji. Robotyzacja a humanizacja.
Posumowanie zajęć. Generacja Z a etyka. Dyskusja: czy możliwy jest etyczny kapitalizm w dobie finansjeryzacji i transformacji informatycznej gospodarki? Informacje dotyczące egzaminu.
|