Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Międzynarodowy lobbing gospodarczy 132840-P
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Ocena
Zakres tematów:

Lobbing i reprezentacja interesów, zakres przedmiotowy i podmiotowy, czym jest lobbing i rzecznictwo interesów?

Profile i charakterystyka grup interesu i interesariuszy: organizacje biznesu, stowarzyszenia branżowe, korporacje transnarodowe, przedsiębiorstwa, organizacje interesów społecznych, związki zawodowe, interesy regionalne.

Taktyki, strategie, narzędzia i instrumenty lobbingu stosowane przez przedsiębiorstwa. Optymalizacja wpływu w procesie stanowienia prawa.

Organizacje biznesu jako główny aktor na arenie Unii Europejskiej m.in.BusinessEurope, ERT, Eurochambres, ACEA, CEFIC, APPE, COLIPA, Amcham, UEAPME.

Zasoby interesariuszy i tworzenie koalicji wpływu w stosunkach międzynarodowych: zasoby organizacyjne, eksperckie, finansowe, poparcie społeczne, przykłady sojuszy przedsiębiorstw z innymi aktorami.

Kanały i punkty dostępu do procesów decyzyjnych oraz działalność lobbingowa w wybranych państwach i organizacjach międzynarodowych m.in. Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, USA oraz w UE, WTO, ONZ, OECD, NATO.

Rola lobbingu interesariuszy i państw członkowskich w kreowaniu polityk gospodarczych Unii Europejskiej - analiza wybranych case studies m.in. wpływ korporacji transnarodowych w procesie uchwalania dyrektywy tytoniowej oraz rozporządzenia spirytusowego.

Wpływ organizacji biznesu i przedsiębiorstw na politykę energetyczną i klimatyczną UE (case study: pakiet klimatyczno-energetyczny i wpływ polskiego sektora energetycznego).

Lobbing koncernów transnarodowych w polityce handlowej UE (analiza case studies: liberalizacja handlu, stosunki handlowe z wybranymi państwami w tym z Chinami, Federacją Rosyjską).

Reprezentacja interesów sektora finansów i bankowości w UE (case study: tworzenie Europejskiej Unii Bankowej, lobbing sektora bankowego).

Lobbing przedsiębiorstw i organizacji biznesu w stosunkach UE-USA (case study: umowa TTIP).

Interesy, podziały i grupy wpływu w wybranych organizacjach międzynarodowych (m.in. WTO, ONZ, OECD, APEC).

Lobbing polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej - analiza case studies: reprezentacja interesów sektora energetycznego w polityce klimatyczno-energetycznej UE, lobbing koncernów paliwowych w sprawie gazociągu Nord Stream, lobbing Związku Banków Polskich, PGNiG, Gaz-System, Poczty Polskiej etc.

Znaczenie lobbingu międzynarodowego w procesie globalizacji gospodarki światowej - rola i wpływy korporacji transnarodowych z USA, Europy, Chin i Azji.

Warsztaty z praktykami lobbingu: analiza kampanii lobbingowych interesariuszy międzynarodowych w wybranej polityce gospodarczej UE.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Akcje
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0