Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w biznesie 222160-D
Wykład (WYK) Semestr letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Ocena
Zakres tematów:

Specyfika doświadczenia moralnego. Prawo, moralność, etyka a biznes. Etyka w biznesie, etyka zarządzania, e-biznesu i HR jako przedmiot akademicki. Dyskusja: dlaczego potrzebna jest etyka w działalności zarządczej, w tym e-biznesem i HR? Sprawy organizacyjne: przedstawienie tematów zajęć, zasady zaliczenia.

Fundamentalne zagadnienia etyczne. Przegląd koncepcji etycznych służących rozwiązywaniu problemów moralnych w zarządzaniu, w e-biznesie i HR.

Problemy i dylematy moralne pracownika. Etos zawodowy. Przestrzeganie zasad postępowania etycznego związanego z wykonywanym zawodem. Rola sygnalisty (Whistleblower). Zachowania nieetyczne w zarządzaniu, e-biznesie i HR dotyczące pracownika.

Kompetencje etyczne menedżera, w tym menedżera e-biznesu i HR. Podejmowania decyzji zarządczych z poszanowaniem zasad etyki oraz odpowiedzialności społecznej. Sztuka prowadzenia dialogu etycznego.

Rola etyki w działalności szefa firmy. Moralność krańcowa a kierowanie. Problemy moralne prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek, w tym e-biznesu. Sztuka formułowania holistycznych ocen w oparciu o etykę i CSR, w tym w działaniach z zakresu HR. Etyka dzielności moralnej a zarządzanie, prowadzenie e-biznesu i działu HR.

Etyka a działalność marketingowa. Złe praktyki marketingowe i patologie relacji klient - firma. Rola organizacji branżowych i instytucji publicznych w ochronie konsumentów. Etyczna konsumpcja.

Spory wokół rodzaju i zakresu odpowiedzialności przedsiębiorstwa.

Koncepcja stakeholder R. E. Freemana a koncepcja stockholder M. Friedmana. Programy CSR i CC.

Zarządzanie, e-biznes i decyzje z zakresu HR a środowisko. Etyczne i społecznie odpowiedzialne decyzje gospodarcze. Zasada odpowiedzialności ekologicznej Hansa Jonasa.

Narzędzia kształtowania postaw etycznych w organizacjach. Kodeksy etyczne i dobrych praktyk oraz elementy etycznego zarządzania.

Etyka w biznesie na poziomie makro: problem uczciwej konkurencji, lobbingu. Odpowiedzialność etyczna za wpływ decyzji zawodowych na rynek pracy i kondycję gospodarki. .Etyczne ramy instytucjonalne gospodarki rynkowej w Konstytucji R.P.

Standardy etyczne UE i problemy moralne związane z członkostwem Polski w UE (np. nieuczciwe wykorzystywanie środków pomocowych, problem sprawiedliwej transformacji ekologicznej, problem uczciwej konkurencji w ramach UE, problemy europejskiego rynku pracy).

Etyka w zglobalizowanym świecie biznesu. Global Compact i inne, etyczne inicjatywy ponadnarodowe. Etyka a handel globalny i problemy zespołów wielokulturowych.

Współczesne kryzysy kapitalizmu. Turbokapitalizm. Zarządzanie korporacyjne a etyka.

Aktualne problemy moralne środowiska biznesu w Polsce i na świecie, w tym problemy moralne związane z powstawaniem gospodarki 4.0. Zarządzanie etyczne w dobie sztucznej inteligencji. Robotyzacja a humanizacja.

Posumowanie zajęć. Generacja Z a etyka. Dyskusja: czy możliwy jest etyczny kapitalizm w dobie finansjeryzacji i transformacji informatycznej gospodarki? Informacje dotyczące egzaminu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Akcje
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0