Specyfika doświadczenia moralnego. Moralność, etyka a biznes. Etyka w biznesie jako przedmiot akademicki. Sprawy organizacyjne: przedstawienie tematów zajęć, zasady zaliczenia.
Przegląd koncepcji etycznych służących rozwiązywaniu problemów moralnych w biznesie.
Problemy i dylematy moralne pracownika.
Kompetencje etyczne menedżera.
Rola etyki w działalności szefa firmy.
Etyka a działalność marketingowa.
Spory wokół zakresu odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Koncepcja stakeholder R. E. Freemana a koncepcja stockholder M. Friedmana. Programy CSR i CC.
Biznes a środowisko. Zasada odpowiedzialności ekologicznej Hansa Jonasa.
Narzędzia kształtowania postaw etycznych w organizacjach: kodeks i elementy etycznego zarządzania.
Etyka w biznesie na poziomie makro: problem uczciwej konkurencji, lobbingu. Etyczne ramy instytucjonalne gospodarki rynkowej w Konstytucji RP.
Standardy etyczne UE i problemy moralne związane z członkostwem Polski w UE (np. nieuczciwe wykorzystywanie środków pomocowych, problem karbonizacji gospodarki, problem uczciwej konkurencji w ramach UE).
Etyka w zglobalizowanym świecie biznesu. Global Compact i inne, etyczne inicjatywy ponadnarodowe.
Współczesne kryzysy kapitalizmu. Ocena moralna twórczej księgowości. Etyka w pracy księgowego.
Aktualne problemy moralne środowiska biznesu w Polsce i na świecie, w tym problemy moralne związane z powstawaniem gospodarki 4.0.
Posumowanie zajęć. Dyskusja: czy możliwy jest etyczny kapitalizm? Informacje dotyczące egzaminu.
|