Pojęcie biznesu międzynarodowego. Globalizacja; korporacje transnarodowe i MSP i ich pozycja w gospodarce światowej.
Koncepcje teoretyczne internacjonalizacji przedsiębiorstw.
Otoczenie biznesu międzynarodowego. Uwarunkowania przedmiotowe i podmiotowe w otoczeniu międzynarodowym.
Motywy internacjonalizacji/globalizacji przedsiębiorstw a czynniki przewagi konkurencyjnej związane z internacjonalizacją przedsiębiorstw.
Specyfika zarządzania przedsiębiorstwem zaangażowanym w biznes międzynarodowy. Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstwa na poziomie sieci , przedsiębiorstwa i strategicznej jednostki biznesu. Orientacje strategiczne w przedsiębiorstwie międzynarodowym (etno-, poli- regiocentryzm, orientacja globalna). Dylemat strategiczny: standaryzacja/integracja międzynarodowa czy lokalne dostosowanie. Strategie konkurencji w biznesie międzynarodowym.
Formy internacjonalizacji przedsiębiorstw (handlowe, kooperacyjne, kapitałowe). Zagraniczne inwestycje bezpośrednie.
Alianse strategiczne w biznesie międzynarodowym. Kooperacja i kooperencja w biznesie międzynarodowym.
Społeczna odpowiedzialność w biznesie międzynarodowym.
Zarządzanie zaopatrzeniem w biznesie międzynarodowym. zarządzanie zakupami na rynku międzynarodowym.
Zarządzanie operacjami produkcyjnymi w biznesie międzynarodowym. Offshoring. Wybór technologii produkcji, lokalizacji, wielkości(skali działania) i specjalizacji jednostek produkcyjnych.
Zarządzanie marketingiem w biznesie międzynarodowym. Standaryzacja międzynarodowa a adaptacja programów marketingowych.
Zarządzanie finansami w biznesie międzynarodowym. Źródła finansowania, przepływy finansowe w przedsiębiorstwie międzynarodowym, zarządzanie ryzykiem.
Menedżer w biznesie międzynarodowym; zarządzanie zasobami ludzkimi - zarządzanie międzykulturowe. Coaching wielokulturowy.
Problemy organizacji przedsiębiorstwa międzynarodowego.
Polskie przedsiębiorstwa wobec procesów internacjonalizacji i globalizacji. Zakres i formy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw.
Analiza strategii internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw.
|